+65-vuotiaat 2017-09-29T21:45:52+00:00

Terveysliikuntasuositukset                                                                                                                                                                                                                                            +65 -vuotiaille

Suositukset +65 -vuotiaille

Ikääntyessä säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia sekä ylläpitää ja parantaa toimintakykyä. Liikkuminen myös ehkäisee kaatumisia ja niihin liittyviä vammoja. 65 vuotta täyttäneiden terveysliikunnan suositus on muokattu Liikuntapiirakaksi UKK-instituutissa.

Lihasvoima, tasapaino ja notkeus pitävät yllä toimintakykyä

Työikäisten ja yli 65-vuotiaiden liikuntasuosituksen painotusero näkyy viikoittaisessa liikuntapiirakassa siten, että piirakan keskiosa on kasvanut: lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta suositellaan harjoitettavaksi 2–3 kertaa viikossa. Monet jumpat harjoittavat samanaikaisesti näitä ominaisuuksia.

Lihasvoimaa voi lisätä kuntosalilla tai vesivoimistelussa. Monenlaiset apuvälineet, kuten punnukset, ovat hyviä kotivoimisteluun, mutta jo tuolilta nousut ja kyykistykset auttavat alkuun. Samoja lihasryhmiä ei suositella harjoittamaan peräkkäisinä päivinä.

Alla muutama esimerkki Syke Tuusulan tunneista, joilla viikoittainen terveysliikuntasuositus toteutuu:

Esim. Ladyt 1h / Vetreäksi vedessä 45 min / Kuntoteema 1h

Seuramme

Hyvässä seurassa on ilo liikua